lördag 10 december 2011

Upp och nergångar

"Min" klubb är så generös att dom har hyrt ett ridhus i fyra timmar en kväll i veckan och har fri tävlingsinriktat lydnadsträning där. Det finns instruktörer på plats som hjälper en om man vill. Jag åker på varje träning jag har möjlighet till och senast bad jag om hjälp med hoppet då vi har haft problem där. En av anledningarna är att vi bara kan träna det 1-2gånger per 14 dagar. Jag bad självklart den med SM-meriter om hjälp och blev totalsågad. Hon hade så rätt i allt hon sa och fick upp ögonen på mig i hur och vad jag belönar. Dessutom fick hon mig att inse att jag har lite dåligt tålamod och visar Saulos vad jag vill han ska göra vilket gör att han inte tänker och provar själv. Det har gjort att jag försöker jobba mer med klickern. Små trevande försök gör vi så vi får väl se om det ger resultat tillslut.

En sak det har lett till är att helt plötsligt diggar Salle apportbocken. Från att ha spottat ut den eller tuggat på ändarna håller han den faktiskt. Och det på bara två träningspass. Allt är ju inte på grund av klickern, jag har faktiskt använt den som kampleksak för att få upp värdet i den och varje träningspass avslutas med att han får vinna den och sen åker den undan. Om det är rätt sätt eller ej vet jag inte men det verkar funka på min hund.

Vi är långt ifrån tävlingsklara men jag har börjat kika lite på när klubbar i närheten arrangerar tävlingar för att se om jag kanske kan sätta upp nån som mål. Lite funderingar har jag men det håller jag för mig själv ett tag till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar