söndag 27 januari 2013

Nu blir det av

Nu blir det av. Foderbytet jag har grubblat på länge. Jag har hela tiden varit nöjd med hur Salle har fungerat på det foder han får idag. Pälsen är bra och han mår bra av det MEN han vill ju inte äta det. Jag har provat alla varianter på hur man ska få dom att äta men inget funkar. Nu kör vi på fri tillgång och då äter han ca 5-10dl per dag av ett högenergi foder. Visst håller han hullet på det men det det går ju inte att göda upp honom om det skulle behövas. Har jag provpåsar eller om jag fått en liten säck med något foder som jag späder ut hans vanliga med sorterar han bort dom vanliga kulorna så nu blir det byte.

Jag kommer prova Meradog och börja med deras högenergi för det ligger ganska likt det han får nu i protein och fett halt.Visar det sig att han äter det med bra aptit och kanske till och med blir lite tjock kommer jag gå ner till ett med lägre halter så han kan få äta sig mätt. Jag har ju haft lite dålig koll på hur mycket som finns kvar av Nutrat så det kommer inte bli nån invänjning att tala om. Tur att han verkar ha stålmage i vanliga fall så det kommer nog gå strålande ändå. I början på veckan ska det komma så vi får se om nån månad eller två om det är något för Saulos.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar