onsdag 14 januari 2015

Lydnadstävling i Moheda

I fredags åkte jag och Saulos till Moheda bollhall för att ännu en gång tävla lydnadsklass 2. Vi har aldrig varit så väl förberedda som vi va den här gången men ändå räckte inte poängen till ett 1:a pris. Trots det är jag absolut inte missnöjd med vår prestation. Vi började tävlingen med den värsta platsen jag någonsin varit med om. Vi la 5 hundar, Saulos låg i mitten. Det tar nog inte en minut fören hunden längst till höger går upp och går till matte. Där steg min puls men den hann inte lägga sig fören hunden till höger om Salle sätter sig och fixerar Saulos med blicken. Jag viskar bryt, bryt, bryt. Hundra tankar flyger genom huvudet, bla om jag ska gå fram och bryta. Föraren till hunden bryter omgående ledet och går några meter närmare sin hund. Den reagerar inte på det så tillslut går personen fram och ställer sig typ 4 meter ifrån. Fortfarande stirrar hunden på Salle som vänder bort huvudet och gör vad han kan för att visa att han inte är intresserad. Efter evigheter flyttar sig hunden och gör en rörelse mot Salle, domaren bryter och Saulos lägger upp ett sånt morr att det ekar i lokalen. Min känsla är att hade inte föraren stått så nära hade hunden gått fram och startat ett gräl med Salle. Vi 3 som hade hundar som låg fick lägga om och Saulos låg fint hela tiden även om han nosade en hel del.

Jag hade nog inte riktigt samlat ihop mig till det va vår tur att göra lydnaden så vi tabbade oss lite men hade många väldigt fina poäng. Tyvärr nollade vi apporteringen vilket gjorde att total poängen bara blev 153. Mina funderingar i kursiv.
Så jävla bra! Älskar kontakten

Platsen: 8 Nos, DK upp (Inga konstigheter. Han nosade och satte sig inte på mitt första kommando)
Fritt följ: 8,5 Tränger vänster pos. Sakta sitt (Grymt duktig även om inte känslan va helt på topp. Bättre kan vi.)
Läggande: 7 Sakta ner, Upprep komm. uppsitt (Ungefär som han brukar men åtrekommande är DK på uppsitt. Måste tränas bort)
Inkallande: 10 (Lysande som vanligt)
Rutan: 10 (Paradgrenen)
Apportering 0 (Han tar den inte. Tycker den är obehaglig då den kan vara grusig. Plan finns för att få bort det)
Hoppet: 9,5 Avslut ( Hamnar lite nära och får ta tillbaka hoppet från stilla sittande)
Fjärr: 6 EK, DK upp, långsamma förflyttningar (Flera DK, även här DK på uppsitt, riktigt sega skiften som ska väck)
Helhet: 7,5 Trevligt ekipage! Hund ngt okonc. (Måste ha dragit för att han vandrade iväg vid apporteringen och det gjorde han nog för att han tyckte det blev jobbigt med mitt tjat om att han skulle apportera)

När jag fått smälta tävlingen blev jag så grymt peppad att jag letade upp och anmälde till ännu en lydnadstävling. Men först ska vi tävla rally och se om vi kan få ihop ett RLDN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar