måndag 1 juni 2015

Utställning på Växjö BK

Igår arrangerade Växjö BK en utställning för bruksraserna och när det är hemmaklubben som arrangerar är det svårt att låta bli att åka. Och det va ju tur för bästa Impa blev BIR. Nu va det ju "bara" en hoffe till som deltog, halvsystern Hässlehoffs Pixi-Jasmindotter, men det spelar ingen roll. Domaren va Fredrik Norgren och av vad jag sett av honom tidigare ger han inte en hund något för att vara snäll. Han tyckte båda töserna höll god kvalitet och gav Pixi CERT så BIRet förtjänade vi. Jag och Pixis matte hade skojat lite innan om att vi kunde dela upp det mellan oss och det gick ju precis som vi tänkte oss.

Första varvet jag sprang för att visa upp Impa gick hon mer med näsan i backen än sprang fint och när vi ställde upp tyckte jag höra domaren säga att "den ser ju ut som en kelpie" så jag trodde det va kört. Sen kommer han fram och ber mig springa ett varv till men se till att hon håller upp huvudet. Gör så och efteråt kommer han fram och säger "hade du inte fått upp huvudet på henne och visat hennes fina rörelser hade du bara fått ett Excellent men jag såg ju vilken fin tik det va och kände att jag inte ville du inte skulle åka härifrån med endast det". Väldigt trevligt att han vill att man gör rätt och även talar om vad man ska tänka på och förbättra för att kunna visa hunden så rättvist som möjligt.

Kritiken: Utmärkt helhet. Kraftigt rastypiskt huvud. Bra ögon och öron. Tillr. stram rygg. Bra skulderläge. Bra vinklar bak. Bra benstomme. Platta tassar. Bra päls. Mycket bra temprament. Balanserad vägvinnande steg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar