torsdag 26 april 2012

Möte med grävlingar

Mitt hus ligger ligger utmed en grusväg, jag har en stor häck och kanske 2meter gräsmatta från husväggen till vägen. Ingången finns på andra sidan, alltså bort från vägen. Åt det hållet ligger oxå merparten av min gräsmatta.

Jag jobbar kväll den här veckan och i måndags när jag kom hem släppte jag som vanligt ut Salle för att han skulle få rasta sig lite i mörkret. För ovanlighetens skull bestämde jag mig för att hämta posten mitt i natten. Brevlådan är belägen på andra sidan grusvägen så det är ju inte så ansträngande. Hade en diskussion med Saulos om man retas med Brynolf och om man jagar rådjur. Jag vann jakt diskussionen men då hade han redan hamnat på vägen. Trött som jag va orkade jag inte bry mig mer om det, dåligt av mig jag vet, utan jag tog mig till brevlådan med en minimal ficklampa och konstaterade att det där konstiga ljudet jag hörde va grävlingar. Tog min post, lyste efter Salle och han va borta så jag ställer mig och ropar. Hör galopperande ljud från höger och undrar hur i helskotta hunden har lyckats hamna där borta!?. Säger duktig jycke och lyser däråt. Ha, inte kom det nån hund utan TVÅ grävlingar springande. I min chock reagerar jag inte fören dom är precis framför mig, på max 1,5meters avstånd passerar dom, och då skriker jag i falsett, pinsamt. Dom fortsätter förbi och den första springer rätt in i Saulos, som stod kvar där jag senast hade sett honom, dom två tumlar in i häcken medan den andra grävlingen vänder och springer tillbaka samma håll den kom ifrån. Jag hör hur grävlingen skriker, Salle morrar och hur det prasslar och springs samtidigt som jag vrålar "HIT" till Salle. Ett varv drar dom runt huset innan grävlingen springer tillbaka där den kom från och Salle inser att mina vrål inte betydde "ta den då".

Ack så söt, men samtidigt inte helt ofarlig.
Alla verkade klara sig utan skador och så här i efterhand måste det ha sett fruktansvärt komiskt ut och jag skrattar åt det. Hoppas bara inte mina grannar hörde mitt falsettskrik.

3 kommentarer:

  1. Haha vilken hemsk upplevelse men väldigt komisk eftersom det gick bra. Fick mig ett gott skratt när jag insåg att alla klarade sig.

    SvaraRadera
  2. Såhär i efterhand kan jag oxå skratta åt det. Det måste ha sett riktigt dråpligt ut =)

    SvaraRadera
  3. Vad tokigt jag har skrivit ser jag nu! Jag menade inte att jag skrattade för att alla klarade sig utan att hela situationen blev dråplig. Om någon hade blivit skadad så hade det inte varit det minsta komiskt.

    SvaraRadera