lördag 28 april 2012

Attans va bra vi är!!

Idag gjorde vi det. Tävlingsdebuterade. Lydnadsklass 1 stod på schemat och platsen va Vetlanda brukshundklubb. Ett första pris på 165 poäng och en andra plats i klassen blev resultatet. Saulos är ju för härlig. Vi hade en härlig känsla på planen, bra attityd och som grädde på moset fick vi det första förstapriset i jakten på LP1.

Poängen, domarens kommentarer i kursiv stil mina i vanlig.
Platsliggande: 10  Han tittade sig runt lite men låg så stadigt. Egentligen va jag inte orolig men man vet ju aldrig.
Tandvisning: 8 byter ställning  Reser sig 2 gånger när domaren ska titta på tänderna men sköter sig ändå bra.
Linförighet: 7,5 nosar, DK, sitter snett, stöter emot, tränger. Hade inte med mig honom i början men han jobbade in sig. Kan mycket bättre.
Läggande: 5  Mkt kraftigt DK. Sakta ligg Ett moment vi är osäkra på. Valde DK för att säkra poäng.
Inkallande: 10 Satt som en sten och använde inte mig som bromskloss
Ställande: 8 Några steg Han kan bättre.
Apportering: 5 tar före, byter ställning Glad över att vi överhuvudtaget fick poäng. Men jag tycker inte han tog före mitt kommando.
Hopp över hinder: 10 Satt stadigt, hoppade fint och använde inte mig som bromskloss.
Helhetsintryck: 8 Väl arbetat ekipage!

Fler tävlingar är inplanerade. Läggandet och apporteringen är de moment vi ska jobba mest med och så ska vi börja jobba på tvåans moment lite mer seriöst. Det va ju ganska kul att tävla.

2 kommentarer:

  1. Stort GRATTIS!
    Skrattade lite när jag läste att han brukar använda dig som bromskloss. Är själv en ständig bromskloss för Mitzi.

    SvaraRadera
  2. Tack! =)
    Tror många hoffar använder sina hussar/mattar som bromsklossar =)

    SvaraRadera