fredag 7 november 2014

Understimulerade hundar

Jag har legat däckad sen i onsdags men hundarna har varit oaktiverade sen i måndags/tisdags (beror på hur man räknar) och det börjar märkas. Främst på Impa men även på Saulos. När jag bara hade Saulos va det inte alls lika tydligt, det märktes främst på att han började vakta mer aktivt, reagerade på "normala" ljud och kunde börja skälla på postbilen. Nu när de är två märks det mer på att båda försöker dra igång lek, de lyssnar inte lika alert på mig och på Impa märks det i överslagshandlingar som att hon börjar jucka på Saulos.

Ingen av dem har problem med att inte få nån mental träning på nån vecka eller två i vårat normala liv. Där de får promenader, får rusa av sig ordentligt med varandra, följer med överallt och sitter i hundgården när jag jobbar. Men nu när de bara kommer ut i trädgården korta stunder märks det så väl att de behöver få göra mer. Mest märks det på Impa men så är hon ju yngre och full av energi på ett helt annat vis än Saulos. Tre dagar i total stillhet är max för Impa, sen blir hon riktigt jobbig. Nu har en kompis lovat att tömma henne på lite energi imorgon medans jag släpar mig in till staden och fyller på förråden. Hade behövt göra det redan för nån dag sen men nu måste jag, oavsett hur jag mår. Ska passa på och se om jag kan hitta nån hästnacke eller liknande för dem att tugga på så har de lite att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar