fredag 14 maj 2010

Fästingar

Är små otäcka djur som jag helst vill slippa på mig och mina djur. Kan inte förstå vad dom har här att göra. Det tog mig många år innan jag lärde mig plocka dom små otäckingarna och fortfarande behöver jag ibland ta en liten bit papper för att ta bort nån man missat som vuxit sig fet. Ryser bara jag tänker på det.

Förra sommaren körde jag utan fästingmedel och på Saulos och mina två katter plockade jag MAX 15st totalt dom flesta från katterna. Till saken hör att dom Saulos fick fick han i samband med att vi va iväg, tex hos mamma. Här hemma finns ytterst lite fästingar och det har katterna bevisat år efter år. I år däremot så rör sig Saulos i skog och mark på ett helt annat sätt och han följer med när vi rider så nu har jag plockat 8-10st redan. Häromdan fick jag äntligen tag på exspot och satte på honom så snart får jag se om det funkar. Skulle det visa sig att det inte funkar eller Saulos bestämmer sig för att bli en badälskande hund får jag väl krypa till korset och köpa scalibor halsbandet som jag helst undviker. Katterna får även i år klara sig utan om det inte skulle bli en fästingexplosion här. Inte en enda har dom fått än, hoppas det håller i sig...

4 kommentarer:

  1. Hur har det gått med parasiterna? Funkar fästingmedlet?

    SvaraRadera
  2. Hur har det gått med parasiterna? Funkar fästingmedlet?

    SvaraRadera
  3. Jag plockade fyra stycken dan efter jag satt på det men dom satt nog redan där och sen har jag inte hittat en enda. Håller tummarna för att det ska fortsätta så... :)

    SvaraRadera
  4. Mamma plockade 47 (ja 47st) fästingar på Putte idag.. jippie.. blir apoteken i början av nästa vecka!

    SvaraRadera