lördag 1 maj 2010

Suck och stön

Måste bara få gnälla av mig lite.
Just nu är jag inne i en svacka där inget känns kul. Varken träna hund, rida eller nåt annat. Saulos är en kanon hund och jag vet att jag har fantastiskt material att jobba med precis som jag vill ha men just nu är det inte kul så någon “riktig” träning blir det inte. Bara allmänlydnad på promenaderna och lite trick träning hemma. Mer gnäll när jag ändå håller på… Jag har inga problem med att bryta Saulos när han får syn på rådjur, harar eller annat roligt att jaga eller hälsa på men KATTER det är fan ta mig helt omöjligt. Får han syn på en katt, inte våra dom försöker han bara trigga till lek utomhus, eller nåt som kan vara en katt så kan jag vråla mig hes men han lyssnar inte för fem ören. Han blir helt blockerad och går sin egen väg, förlåt springer, och när katten är borta kommer han glatt springande och undrar vad vi ska göra nu. I vanliga fall bryr jag mig inte så mycket utan tränar bara vidare på att han ska ignorera dom också men nu är det något jag irriterar mig på. *Djupt andetag* Så där, nu ska jag försöka att inte gnälla mer ;)

Saulos hade sitt första riktiga gruff i torsdags. Det va med en annan hanhund som va 11-månader gammal och vi lät dom hälsa lite försiktigt i koppel. Tyvärr hade vi ingen möjlighet att släppa dom. Salle och den andra hanen hälsade helt okej även om den andra hanen va stel och hade svansen rakt upp. Matten tyckte att Salle kunde säga till när hennes hund va för bufflig då han inte träffar så många hundar men när båda ställer sig huvud vid huvud och blåser upp sig för att i nästa sekund morra och tugga lite i varandras öron sliter jag väck min och talar om att det är inte ett okej beteende. Vill han gruffa får han väll göra det men inte i koppel! Saulos ignorerade sen den andra hunden. Att han hade gjort nåt som inte matte uppskattar förstod han men inte blev han låg för det, nä han försökte leka bort min ilska. Skönt med en hund med humor =)

Nästa helg ska vi till skåne och hälsa på S och Levis och ha en helg med massa hund. Bland annat ska vi ställa våra jyckar i Lomma på en inoffare på lördagen och på söndagen ska vi kanske på en öppet hus dag på en hundpark. Ska bli skönt att komma iväg lite och förhoppningsvis få en liten nytändning.

2 kommentarer: