tisdag 5 oktober 2010

Stämmer detta?

Saulos = en hovawart som är = en brukshund. Så ska det i alla fall vara men jag börjar tveka. Tänk om jag blivit lurad!!!!! Jag undrar om han inte egentligen är en stötande fågelhund. Några gånger nu har han stött upp gömda fåglar på promenaderna, bl.a en fasan och några små fåglar men idag hände det som gjorde mig riktigt tveksam. En stund in på rundan visar Salle intresse för ett visst område. Han ställer sig med öronen spetsade (som en slokörad hund kan) och siktar in sig, precis som värsta fågelhunden. Det enda som fattas är det lyfta frambenet så det ser ut som han stannat i steget. Han vänder på huvudet och tittar på mig och korkade jag frågar vad han har hittat. Då gör han ett halvt skutt framåt och upp lyfter fyra el fem feta fåglar typ fasanhöns. Det är faktiskt lite svårt att se skillnad på skogsfågelhöns då dom flesta ser mer eller mindre likadana ut. Saulos spanar på fåglarna som flyger iväg med ett nöjt flin i ansiktet och vänder sen för att fortsätta promenaden.

Vad tror ni att det är jag har i kopplet som sällan används, en stötande fågelhund eller en brukshund av rasen hovawart?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar