måndag 14 februari 2011

Hundvakt

M behövde passning till Bach under helgen som va så då ställde jag upp. Lillasyster fyllde år i fredags så jag erbjöd mig att ta med Bach hem redan på kvällen så M skulle slippa köra. Väl hemma sent på kvällen får dom mat och tanken va att slappa i soffan en liten stund innan kvällskisset och sängen. Hinner knappt mer än starta datorn fören jag hör ett skvalande i köket. Bach kissar på fodertunnan... Då har vi varit inne i knappt en kvart och han kissade innan vi gick in. Bara att torka, skicka ut dom och sen uppsöka sängen. Inte fick jag mycket sömn för Bach pep och gnällde hela natten. Kanske inte mest för att han saknade husse utan för att han inte nådde katterna.

Lördagen hade vi strålande solsken så jag lastade in oss i bilen och drog till vandringslederna utanför Vislanda. Tyvärr hade smältande snö orsakat översvämning på vissa delar så promenaden blev inte så lång som planerat men vi blev trötta alla tre ändå. Söndagen ägnades mest åt städ och slapp. En kortare promenad fick dom innan M kom och hämtade Bach.


Det är oerhört intressant att se hur Saulos är med andra hundar och hur dom "pratar" med varandra. Mellan Saulos och Bach är det tydligt att det är Saulos som bestämmer. Han visar tydligt men vänligt att det är hans sovplats, hans leksak, hans matte, hans katt osv. Även hemma hos Bach beter han sig så och tar över och Bach ger Salle gladeligen det han vill ha. Ben, leksaker, sin mat. Ute däremot skulle Saulos inte få för sig att utmana Bach om tex en kastad boll som Bach hinner fram till först. Släpper Bach den däremot är det fritt fram. Enda gången Bach har sagt ifrån till Saulos är när Saulos har gått över gränsen och är tex elak mot honom för att få igång lek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar