onsdag 10 februari 2016

Sjuk

Jag har drabbats av influensan från helvetet. Feberfrossa i 1,5 dygn trots att jag käkat mängder av alvedon. Nu har värsta febern lagt sig men kroppen är helt slut och näsan har börjat rinna och halsen tjockat ihop. Hoffarna va änglar första dagen, säkerligen till viss del pga älgkotorna de fick att tugga på. Idag har de däremot inte varit lika mycket änglar utan de har klängt på mig, som om jag inte vore varm nog, hoppat i soffan och Impa har roat sig med att plocka disk ur diskhon. Suck!! Så nu ikväll när jag kunde stå på benen utan att svaja och bli yr tog jag tag i projektet "backa". Har försökt på alla möjliga olika sätt lära Salle backa men helt utan resultat. Sen såg jag honom backa klockrent ut från tvättstugan till köket flera gånger och tänkt jag ska försöka fånga det där. Och när man i princip bara orkar stå rakt upp och ner så kändes det lämpligt att prova. Salle va först ut och jag fick hjälpa honom lite på traven först men sen kopplade han och rörde alla fyra tassarna bakåt. När det va Impas tur bjöd hon på sjuttioelva beteenden men inte backa så vi fick börja med att bara belöna lugn och stå still. Sen vart hon supersnabb med att snappa upp vad jag va ute efter och på bara ett pass gick vi från tramp bakåt till att backa flera steg.

Det är sån skillnad på att klickerträna de där två, ja i all träning egentligen. Saulos är eftertänksam och vill gärna att jag visar vad han ska göra. Bjuder på väldigt lite beteenden och blir frustrerad när han inte vet vad jag vill. Tar tid på sig att lära sig. Impa däremot bjuder på allt hon kan i 170 och börjar skälla i frustration över att hon inte får godis så henne får man hjälpa lite på traven och vara jäkligt snabb med klickandet. Det räcker att klicka nån enstaka gång på henne så snappar hon upp och provar det igen. Oerhört kvicktänkt och väldigt rolig att klickerträna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar