tisdag 23 februari 2016

Återbesök hos fysioterapeuten

Igår besökte jag och Saulos Sophie på Häst & Hälsa för kolla hans status efter problemen han haft. Och vi fick positiva besked. Bäckenrotationen har hon lyckats korrigera, svikten i ryggen är tillbaka och han krummar inte längre. Det fanns en liten punkt kvar i ryggen som behövde lite omvårdnad annars var allt bra. När vi besökte henne första gången skiljde det 3 cm i omkrets på hans lår, nu är det 2 mm så han har verkligen återhämtat sig kanon. Vi fick tips på hur vi ska rehabba framöver för att stärka hans ryggmuskler och förebygga så att det inte händer igen. Klövjeväska i skritt tyckte hon var bra, gå i backar och simma är bra för ryggen. Sen tyckte hon vi kunde köra lite pilatesboll för att stärka de små musklerna runt lederna. Tur att jag införskaffat mig en sådan. Klövjeväska får vi se om jag hittar nån bra till vettigt pris. Det absolut allra bästa hade ju varit att hitta en som funkar till båda för då hade jag kunnat fysa båda lite.

Nu ska inte Salle på fler återbesök fören framåt sommaren om inget uppstår. Däremot ska Impa snart få träffa Sophie för en genomgång. Inte för att jag tror det är nått tokigt med henne utan i förebyggande syfte. Jag har sett med egna ögon hur lite som behövs för att gå från en "trasig" hund till en frisk och då jag vill att mina hundar ska hålla sig hela och friska länge så kommer jag fortsättningsvis få dem genomgångna med jämna mellanrum för att inte missa något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar