tisdag 13 april 2010

Utbrytarkungen Salle har gjort det igen!

Att Saulos kan öppna dörrar vet jag men att han kan ta sig ur en stängd box begriper jag inte riktigt. En dag när vi skulle rida tyckte jag att det är bättre han får vara i en box ist för bilen. När vi kommer tillbaka möter vi Saulos lös. Inne i stallet är boxdörren stängd och vi konstatera att han på nåt sätt hoppat ut. Boxväggarna är ganska höga, det är precis så att han ser över kanten om han står på bakbenen och sträcker på sig ordentligt. I fredags tog vi en ridtur och Saulos fick låna hundgården att vara i under tiden då han tar sig ur en box. Hur kul är det att upptäcka en tom hundgård när man kommer tillbaka? Det kan jag svara på för på nåt sätt har han hoppat el klättrat ur den. Tänker att jag kan ju vänta med att bli hysterisk tills jag blivit av med hästen men då kommer Saulos ut ur stallet och är överlycklig för att vi är tillbaka. Så skönt!

Igår hade vi haft fantastiskt väder och jag tänkte att det är en perfekt dag att ta med Salle på en ridtur. Nån gång ska han ju lära sig. Det börjar ju bra... eller inte! Han BITER Moggie i bakbenen när jag tar ut honom ur hagen. Ryter och schasar bort honom och undrar hur detta ska gå. Sen ger vi oss iväg. Igår hade jag en en långpiska med mig för att få en längre "arm" och kunna mota bort honom. Allt flöt på bra den första biten tills jag började trava. Då fick han ett fnatt igen och trodde han skulle tugga lite på Moggies ben el svans men se det lyckades han inte med. Jag råkade nämligen få in en träff i pannan på honom med piskan och sen lät han minsann bli resten av rundan trots att vi även galopperade. Hurra!! Vi har ju fortfarande en del som ska läras in för att det ska gå att ha med honom överallt tex ett fotgående jämte hästen och dessutom vill jag helst röntga höfterna innan han får följa med på några längre rundor. Nu får han bara följa med om dom tar ca en timme och då rider jag inte i ett högt tempo.

Nu måste jag bara komma på var Saulos ska vara när det blir för varmt för att vara i bilen när vi ska rida och han inte kan följa med. Det är ju lite elakt att lämna honom hemma när han har så kul ihop med Lokon. Jaja det löser sig...

1 kommentar:

  1. Det här kommer bli riktigt spännande läsning märker jag... SalleBalle kommer ju bara bli större och starkare (och förhoppningsvis smartare) så det kommer bli ett elände att låsa in honom. Bara han inte lär Schnauzern några dumheter när ni är här. Hon har precis lärt sig öppna källardörren genom att trycka på dörröppnaren och DET räcker bra =)

    SvaraRadera