måndag 24 januari 2011

Hundfoder

Det här med foder till hund är inte lätt. Det är en hel vetenskap, dom ska ha det, dom ska helst inte ha det, dom ska absolut inte ha det osv. Saulos har sen han var valp ätit Nutra Nuggets performance och funkat bra på det. Bra päls, bra avföring och fräsch andedräkt. Det enda jag upplever som dåligt med det är att han alltid har varit lite tunn. Så tunn att han blir riktigt mager om han inte äter ordentligt på ett par dagar. När jag var iväg på Gotland hade han ätit så dåligt när jag kom hem att jag var glad för att han är långhårig för annars hade jag inte kunnat visa honom för folk. Jag har provat mig fram och märkt att han äter mer om han har fri tillgång på mat och så mycket mer kan han nog inte äta. Jag håller koll så jag vet ungefär hur mycket han får i sig. Dagar vi slappar äter han oftast mellan 5 och 10 dl. Beror på om det är flera slappdagar i rad eller bara nån enstaka. Efter en dag med normal aktivering ca 10-14 dl och dagar då han fått jobba hårt upp till ca 17 dl.

Avmaskade gjorde jag för lite mer än en vecka sen och visst har det nog hjälpt lite. Tycker mig känna minimalt med mer underhudsfett på honom (han känns "normal" igen) men vill ändå ha upp honom några kilon till. Två, tre till hade känts bra och då hade han inte längre legat åt det tunnare hållet utan varit normalhullad helt enkelt.

Jag har bestämt mig för att prova ett nytt foder och se hur han funkar på det. Förhoppningsvis gör det att han lägger på sig dom saknade kilona och fortsätter vara lika fin för övrigt. Fodret jag tänkt prova är Tello High Energy, ett svensk tillverkat foder, och det enda jag är lite tveksam till är att det innehåller vete. Jag ska prova och se vad som händer, funkar det inte byter jag tillbaka till mitt nuvarande och funderar vidare på hur jag ska få upp dom sista kilona på honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar