söndag 23 januari 2011

Självständiga hästar och badglada hundar

Kände mig lite uttråkad så jag bestämde med lillasyster E att hon skulle komma hit på lördagen för att umgås, glo på tv och käka tacos. Lyckligast med det förslaget blev Saulos som blev överlycklig när hon dök upp och bestämde sig för att trycka ihop sig i tresitts soffan med oss. Då han inte riktigt fick plats parkerade han sig i hennes knä.

Jag hade dessutom lovar L att ta hästarna lördag kväll och söndag morse. Som man kan läsa här gick det ju inte direkt lysande sist jag skötte insläppet så syster va med och vi lyckades utan större problem. Det enda va att Saulos återföll i sitt "jaga hästar och skälla är kul" beteende och fick en utskällning av mig och syster. Syster sov ju över hos mig och blev ju då uppsparkad ur sängen relativt tidigt för att följa med till stallet imorse och hjälpa till med utsläppet. När vi är redo att ta ut dom frågar hon om dom går ut själva oxå eller om vi skulle leda dom. Dom går själva svarar jag och öppnar boxarna när hon starkt ifrågasätter mig vilket visade sig klokt. Dom hade inga planer på att gå in i hagen utan dom ville ta en promenad. Jag skriket åt syster att hämta grimmor och en spann med havre när jag sliter tag i ett grimskaft som hänger runt en staket stolpe för att få runt halsen på Kenzi som är ledare. Får man in henne följer i nio fall av tio dom andra två med. (Dom är numera bara tre då shettisen Nicko tyvärr fick en sån skada på ögat att han avlivades.) Dom hade inga planer på att bli infångade utan dom drog ut på en åker och rusade runt, rullade sig och höll lagom med avstånd till mig. Syster kommer ut ur stallet och skramlar med en hink som hon hällde pellets i och j*vlar vilken fart det blev på dom och vi kunde stänga in dom där dom ska vara. Nu ska vi inte göra om det misstaget nästan helg när jag återigen ska ta stallet.

Hemma igen och det dröjer inte länge innan M och Bach dyker upp. Vi fikar lite och drar oss sen ut för en promenad med jyckarna. Syster bangar och blir hemma och sover på soffan. Promenaden blir längre än planerat och vi bestämmer oss för att se om det går att gena över åkrarna. Vi kommer till en stor vattenpöl (nån hade säkert kallat den för en damm) och M ropar in Saulos med kommentaren "Han behöver ju inte göra en Bach". Och vad är det undrar jag ju då. Knappt har M berättat förens Bach åter igen gör en Bach. Bach trillade ner i ån och kommer inte upp. Jag säger åt M att rädda sin hund men tillslut lägger jag mig på knä och kryper fram mot kanten och gör en ögla av mitt koppel som jag trär runt halsen på Bach och drar upp honom. Vi pinnar på hem för att få Bach varm och torr så fort som möjligt. Väl hemma fixar jag och syster lite mat och när vi ätit drar sig både syster och M hemåt. Saulos slocknade så fort dom åkte och sover fortfarande som en stock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar