måndag 30 november 2009

En helg som hundvakt

Inlägget gjordes ursprungligen den 19 oktober 2009

Jag har fått den stora äran att skriva ett blogginlägg eftersom jag fick vara hundvakt åt Salle hela helgen. Ni som undrar vem jag är, mitt namn är Ellinore och är Emmas lillasyster fast jag faktiskt inte är så liten längre...

Hundvaktspassningen började redan i lördags morgon... Jag kom hem allt för sent natten innan så när det knackar på dörren blir jag irriterad men man måste ju gå upp.. Så klockan 7 kommer Emma och Salle.. Nyvaken och lite halvt onykter fortfarande står man där med en kärleksfull hund som bara vill hoppa, kela, pussas och leka. Efter ett tag när han äntligen har lugnat ner sig är det dags att flytta alla vettskrämda katter.. Det slutade med att jag fick ha alla 14 jobbiga katter i mitt rum och alla i sängen såklart. Där låg jag och försökte somna om medans katterna var i ansiktet och boxades och Salle var i köket och stirrade med mamma och Hasse. Det va inte ens någon idé att försöka somna om..

Vi steg upp och åt lite frulle, gav även Sallemannen frukost. Sen vilade vi lite och han ställde sig i fönstret och började skälla som bara den. Och jag tänkte åhnej vad skäller han nu på? JO då står han och skäller på 2st pojkar som byter tak på huset mittemot.. Så då bestämmer jag att nu går vi ut och hälsar på dom så han slutar skälla och inser att dom är snälla. Vi gick dit, han blev överlycklig och kunde leka med brädorna där (trodde han.) Sen när vi varit där och prata skit en stund gick vi hem till katterna och vilade lite..

Sen va det dags för en promenad igen, vi gick dock inte så långt eftersom jag va trött som ett as. Emma har påstått att han drar så förbenat i kopplet.. Men nej det tycker jag faktiskt inte.. Han drog de första 3minuterna typ sen fick man säga till han några gånger men sen gick han finfint. Dock har han lite svårare att gå jämte en men varför ska han alltid göra det? Då får han inte lukta och kissa när han vill.. Han hittade en tennisboll mitt på vägen som han snodde och ville leka med. Men det ville inte jag för han hoppade och bet mig i armen så jag blev arg på honom och vi gick vidare utan lek och jag tog hand om bollen. Sen gick vi tillbaka till snickarna och han fick leka fritt där med bollen, är vi hemma så jagar han katterna bara.. Han sprang och sprang och sprang efter en bra stund gick vi hem och han va ganska trött.. La sig i sin korg med katterna jämte. Inte ett dugg problem med katterna nu längre, dom blir bara rädda när han rusar. Och han blir arg när dom tar hans grisöra =D

Dagen gick fort och det blev kväll, vi beslutade att Salle fick sova i mitt rum och katterna i resten av huset. Men Salle va orolig och jobbig hela natten, visste inte riktigt var och hur han skulle sova. Lillebror kom hem vid 2 tiden och det vaknade han inte av men vid 3 tiden började han skälla och jag tänkte men för fan vad skäller han nu på? Jag hörde inget och fick han tyst. Det visade sig sen att mamma varit uppe vid den tiden. Sen somnade vi om och vid 5 kom han och slickade mig i ansiktet och jag sa till han att nu tänker jag inte gå upp så gå du och lägg dig igen.. Det gjorde han men vid 7 tiden kommer han igen och slickar mig igen väldigt mycket.. så då var det dags att bege sig ut i pyjamas och kissa honom.. Sen gick vi in och la oss igen, vaknade vid 8 av att han står i soffan och skäller som bara den och tittar ut i säkert en timme.. Och jag får inte tyst på honom och irriterad var jag så jag fick gå upp titta ut och där står 3 fula rådjur utanför fönstret som han ser.. Öppnar fönstret och skrämmer iväg dom och Salle blir tyst.. Sen kommer mamma in och tar med han ut så jag får sova lite.

Då va det helt plötsligt söndag och Alfred och Salle gick ut och lekte lite. Det va behövligt! Salle va gladare än gladast och hade skit kul rent ut sagt. Sen tog mamma och Hasse med han på en långpromenad sen va han rätt trött resten av dagen. OCH VÄLDIGT LUGN! Sen kom Emma vid 21 tiden på kvällen och hämtade honom, han blev nästan så överlycklig att han höll på att kissa på sig av lycka!

Kan avsluta med att det var en spännande och kul helg eftersom jag och Salle älskar varandra nästan lika mycket som Emma och Salle älskar varandra. Men vara hundvakt på heltid det vettifan om jag pallat.. Jo jag hade nog pallat det om det inte funnits 14 katter i samma hus för egentligen är det dom som har varit jobbiga, man har varit tvungen att ha lite koll hela tiden även om det gick förvånandsvärt bra!

Oj långt inlägg blev det visst =) men så har min och Salles helg varit!

//Ellinore

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar