måndag 30 november 2009

Mest om utställningen i Ljungby

Inlägget gjordes ursprungligen den 8 september 2009

Då har vi klarat av ännu en utställning. Denna gång i Ljungby på brukshundklubbens inofficiella. För en gångs skull va det fler hoffar än vi där. Superskoj... Två stycken förutom Saulos, en tik och en hane båda vuxna så nån konkurrans fick vi inte i vår klass. Tikens matte har jag mailat lite med tidigare så det va kul att få träffas in real life. Lillasyster och mamma kom och kollade när vi för en gång skull va så nära deras hem.

Hur gick det då? Det gick långt över förväntan. BIR-valp med HP men oplacerad i BIS-finalen (dom körde inga BIG-finaler). Det va inget jag hade räknat med. Trodde jag skulle få åka hem med det vanliga "han är för valpig". Visst skuttade och tuggade han lite på min arm denna gången oxå och stå snyggt nån längre tid det ville han inte och ett litet skutt upp på domaren för att hälsa det kunde han inte låta bli den här gången. Men som jag sa efter förra utställningen, övning ger färdighet och det blir ju lite bättre för varje gång

Domaren tyckte att han såg lite rulltig ut när han rörde på sig (i min värld omskrivning för tjock) så jag svarade att han ser ju lite tjock ut när han springer och till svar fick jag då att det är han ju absolut inte men det kanske är lockarna som gör det men dom lägger väll sig med tiden?

Vår kompis Milo var ju oxå där och det gick lika bra denna gången för honom BIR-valp med HP men oxå oplacerad i BIS-finalen. En släkting till mig va oxå där och ställde sin Vilda, en Petit Basset Griffon Vendéen, resultatet blev BIR med HP, BIG-1a men tyvär oplacerad i BIS-finalen.

Sen avslutades dagen med att den lilla härliga spinnmaskin som har bott här ett tag fick ett eget hem. Jag saknar honom jätte mycket då han nästan klättrade upp på en för att kela om man inte va tillräckligt snabb med att ta upp honom när han ville ha och få ge kärlek men ändå är det ganska skönt då jag egentligen inte ville ha fler djur nu.

I måndags tog vi det ganska lugnt men idag behövde en kompis hjälp med att köra lite grävmaskin så jag fick rycka in. Då det va i ett samhälle utan staket runt tomten och personen som va med va hundrädd fick Saulos hälsa på hos P och va där dom timmarna jag körde. När jag sen kommer och hämtar Saulos visade det sig att Saulos har fått åka grävmaskin... Tur att P kör en stor CAT 320. Saulos bestämde sig visst för att lägga sig ner och kom då åt lite pedaler och sånt så man kan säga att han oxå har kört grävmaskin. Ska försöka få bilderna så jag kan lägga ut dom och visa.

Va mycket märkliga maskiner min hund får åka. Idag grävmaskin, för ett tag sen ett tåg och då inget vanligt person tåg utan ett litet skruttigt dånande tåg som går på en torvmosse och inte bekommer det honom nått. Han bara sitter där och viftar på svansen eller lägger sig ner för att vila. Undrar vad det blir för nåt nästa gång?

Trött har min vovve iaf blivit idag. Nu ligger han och små snarkar lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar